22 december 2006

de uitgangspunten beleefd

Ziezo, met deze erbij hebben we alle NLP vooronderstellingen besproken. Lukte het om deze uitgangspunten mee te nemen in je dagelijkse leven? Ik vond het alvast heel interessant om ze allemaal nog eens op te frissen en extra bewust toe te passen. Hier zijn ze nog even allemaal op een rijtje:
  1. "De kaart is niet het gebied."

  2. "Falen bestaat niet, er is alleen feedback."

  3. "De betekenis van je communicatie is het effect dat je ermee bereikt."

  4. "Achter elk gedrag zit een positieve intentie."

  5. "Mensen hebben alle hulpbronnen die ze nodig hebben om hun doelen te bereiken."

  6. "Kracht is de kunst om resultaten te bereiken zoals we ze bedoeld hebben."

  7. "Mensen maken altijd de beste keuze die ze op dat moment hebben."

  8. "Er zijn altijd andere keuzes mogelijk."

  9. “Lichaam en geest zijn aan elkaar gekoppeld.”

  10. "Datgene waar je bewustzijn op gericht is, heeft de neiging zich te manifesteren in je leven."

Veel plezier ermee!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Jef,... ik ga dat hier allemaal eens op mijn gemakske bekijken. Bedankt alleszins voor de posting van deze interessante dingen. Ik reageer later nog. Prettige feestdagen nog! Groetjes, Lilimoen!

Anoniem zei

Jef, ik heb inmiddels de stellingen doorgenomen. Ik ken eigenlijk zo goed als niks van NLP, heb er enkel vaag iets over gehoord ooit. Wat je leert is boeiend denk ik en ik vermoed dat je het leven anders zal zien. Ik zelf ben op dit moment op een andere manier met hetzelfde bezig. Ik probeer uit te zoeken wat ik wil in mijn leven. Ik denk dat 'iets willen' betekent dat je nog in de 'nog niet gekozen'-fase zit. Ik wil tot kiezen komen, al weet ik dat ik ongelooflijk veel obstakels zal moeten overbruggen. En toch meen ik dat als ik kies voor wat ik 'mijn missie in het leven' noem, iets in het heelal zal meewerken dit te verwezenlijken. Je tiende stelling sluit hier een beetje bij aan. Ik geloof er sterk in. Tot nog eens!

Jef zei

hallo Lilimoen! Bedankt voor je mooie reactie.

NLP gaat inderdaad over kiezen. Eigenlijk vooral over meer keuzemogelijkheden creëren in het leven. En er zijn verschillende manieren om dat te bereiken, zoek dus vooral je eigen weg daarin.

Ik geloof er ook in dat het universum ons zal helpen onze dromen te verwezenlijken! Coelho zegt dit heel mooi in 'de almchemist', maar dat moet ik jou als coelho-fan niet vertellen, hé :-)

Liefs, Jef