27 december 2006

en de uitkomst is...


Zal jij binnenkort ook een aantal goeie voornemens voor het nieuwe jaar bedenken en misschien zelfs op papier zetten? Dingen waaraan je volgend jaar wil werken en doelen die je wil bereiken?

En ben je bang dat je, net zoals vorig jaar, een aantal van die voornemens enkele weken later alweer zal vergeten zijn? Of dat je doelen toch moeilijker te realiseren blijken dan je verwachtte?

Wat maakt dat we onszelf soms doelen stellen maar er niet in slagen ze ook effectief te realiseren zoals we dat gewild hadden? Ooit al eens over nagedacht?

Ik zal jullie in deze en enkele volgende berichten een aantal hulpmiddelen aanreiken die je zullen helpen om de doelen die je jezelf stelt sneller en effectiever te bereiken.

Het eerste wat heel belangrijk is bij het stellen van een doel, is dat je dat doel op een goede manier formuleert. Eigenlijk formuleer je zelfs niet het doel, maar hoe het zou zijn als je dat doel effectief zou bereikt hebben, het resultaat met andere woorden. Laten we dat de ‘uitkomst’ noemen.

Je uitkomst goed formuleren, doe je als volgt:

1. Formuleer je uitkomst positief. En formuleer vervolgens ook wat je niet wil bereiken.

Zorg ervoor dat je op een positieve en bevestigende manier formuleert wat je wil bereiken. Dus niet: “Ik wil niet langer dik zijn.” maar “Ik zal slank zijn.” Zeg “Ik zal dat project afgemaakt hebben en mijn gereviseerde tekst naar de drukkerij gestuurd hebben.” in plaats van “Ik wil dat project niet langer laten aanslepen en m’n tekst niet langer laten liggen.”

Als je je uitkomst positief geformuleerd hebt, denk dan ook eens aan eventuele minder leuke neveneffecten die zouden kunnen optreden bij het bereiken van je doel. Het is namelijk niet alleen belangrijk precies te weten wat je wil bereiken, maar ook welke dingen niet bij jouw ideale uitkomst horen. Schrijf deze ook op! Op die manier voorkom je dat je perfect bereikt wat je vooropgesteld had, maar dat je nieuwe situatie ook een aantal ongewenste zaken bevat.

Je kan het vorige voorbeeld bijvoorbeeld aanvullen met “Terwijl ik mijn project afmaak zal ik genoeg tijd voor mijn vriendin vrijmaken.” Zo vermijd je dat je heel vlot en succesvol je project afwerkt en daarna vaststelt dat je relatie in het slop zit.

2. Formuleer je uitkomst heel concreet en zintuiglijk waarneembaar.

Leef je in in hoe het zou zijn om je doel bereikt te hebben en beschrijf dan heel gedetailleerd hoe dat zou zijn. Met ‘zintuiglijk waarneembaar' wordt bedoeld dat je beschrijft wat je zou zien, doen, voelen, horen, ruiken, etc. Iemand anders zou zich op basis van jouw beschrijving een heel precies beeld moeten kunnen vormen van jouw uitkomst.

Formuleer “Ik zal een toffe nieuwe trui kopen.” bijvoorbeeld als “Ik zal een nieuwe, donkerblauwe trui kopen die me goed past. Dat wil zeggen dat hij tot over mijn broeksriem valt als ik gewoon rechtop sta en de mouwen tot over m’n polsen vallen. Er mag een smalle gekleurde boord (geel of wit) aan de mowen zijn, maar er staan geen letters of tekeningen op. De trui zal van katoen zijn en in de was- en droogmachine mogen. Als ik hem aanheb, zal ik me gemakkelijk voelen en me geen zorgen maken of mijn trui wel mooi genoeg is. De trui kost minder dan 55 euro.“

Ik besef dat deze beschrijving overdreven overkomt. Maar geloof me, je uitkomst op die manier formuleren helpt je enorm om voor jezelf je doel duidelijk te krijgen en het daarna ook sneller te bereiken. Wees dus zo concreet en zo volledig mogelijk!

3. Formuleer je uitkomst in een context.

Beschrijf voor jezelf waar, wanneer, hoe en met wie je je doel zal bereiken. Het is heel belangrijk om voor jezelf te beslissen wanneer je je doel wilt bereikt hebben. Door dat te doen, focus je je onbewuste op die datum en zal je makkelijker actie gaan ondernemen.

Zeg dus: “Op 14 december 2007 zal ik alleen gaan shoppen in de Nieuwstraat in Brussel en een trui kopen.”

4. Hou je uitkomst binnen je eigen controle.

Zorg ervoor dat het bereiken van je doel niet afhankelijk is van anderen maar dat je er zelf voor kan zorgen je doel te bereiken. Pas desnoods je omschrijving aan tot de formulering binnen je eigen controle valt. Met een uitkomst die afhankelijk is van iemand anders, leg je je lot als het ware in de handen van die ander. Door het geheel binnen je eigen controle te houden, verplicht je jezelf om je verantwoordelijkheid op te nemen en zal je effectiever je doel bereiken.

Formuleer “Ik zal van m’n pa geld krijgen voor die auto.” dus liever als “Ik zal er zelf voor zorgen genoeg geld te verzamelen om die auto te kunnen kopen.”

5. Kijk na of je uitkomst wel ecologisch is.

Hiermee bedoel ik dat je moet nagaan of het bereiken van je doel niet schadelijk is voor jezelf of voor anderen. Denk er over na welke invloed je uitkomst zal hebben over je leven, je gezondheid, je familie, je werk, etc. Controleer of je uitkomst in overeenstemming is met alle andere aspecten van jezelf en met de waarden van de betrokken personen.

Zo moet iemand die zich voorneemt om elke dag onder de middagpauze te gaan sporten bijvoorbeeld nakijken of hij daardoor geen belangrijke sociale contacten met collega’s verliest of dat hij in de namiddag niet te vermoeid is om nog geconcentreerd te werken.


Probeer eens om één van de dingen die je wil bereiken op deze manier voor jezelf uit te schrijven. Ga voor elke voorwaarde na of je formulering eraan voldoet en pas ze indien nodig aan. Het kost wat tijd, maar het is zeker de moeite waard!

Als je het moeilijk vind om de juiste formulering te vinden, kan je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wat wil ik precies bereiken? Welke dingen heb ik nodig? Wat wil ik dat me niet overkomt?
  • Hoe zal ik weten (voelen, zien of horen) dat ik mijn doel bereikt heb, of dat ik bezig ben het te bereiken?
  • Wanneer, waar, hoe en met wie zal ik mijn doel bereiken?
  • Welk initiatief kan ik zelf nemen om mijn doel te bereiken en hoe houd ik de controle in handen? Welke hulpbronnen kan ik eventueel aanspreken?
  • Welke waarde realiseer ik met deze uitkomst? En botst die waarde met andere belangrijke waarden van mezelf of de mensen rondom mij? Hoe verandert mijn zelfbeeld door dit doel te bereiken? Hoe gaan anderen me zien als ik dit doel bereik?

Durf je het aan om één van je doelen aan al deze vragen te onderwerpen?

Veel plezier en succes ermee! Als je me jouw beschrijving van je uitkomst doorstuurt, geef ik je met veel plezier feedback over de kwaliteit van de formulering ervan.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Jef,

Ik vroeg mij af hoe je na de tien stellingen verder zou gaan NLP onder de mensen te brengen. Het antwoord heb ik inmiddels gekregen.
Grote klasse.

Ger

Anoniem zei

Mijn doelstelling : Het jaar 2007 trouwen met Tine. Ik maak er een positieve ervaring van. ;-)

groetjes van de Frank

www.martinemussies.nl zei

'k Vind dit een erg inspirerend en goed geschreven verhaal, maar heb één vraag. Je schrijft "Zorg ervoor dat het bereiken van je doel niet afhankelijk is van anderen". Hoe kan dat? Alles wat je doet is toch afhankelijk van anderen?

In jouw voorbeeld over de tekst, die krijg je niet af als je pc het begeeft of een dierbare in 't ziekenhuis terecht komt o.i.d. En in jouw voorbeeld over de trui: wat als de winkels die trui niet hebben? Of je wordt ontslagen en hebt geen geld meer om 'm te kopen?

Mijn probleem is vaak, dat ik voor mijn projecten anderen nodig heb en ik het moeilijk vind om de geschikte anderen te vinden én vast te houden. Het helpt me inderdaad om heel concrete beschrijvingen te maken van de mensen die ik zoek (misschien nog concreter dan jouw truiverhaal), maar dan nog is het lastig om mensen te vinden die helemaal op één lijn zitten.

Misschien zou je hier eens iets over kunnen schrijven, want ik ben vast niet de enige met dit probleem. :)

Ga zo door met je mooie website!!!!

www.martinemussies.nl zei

P.S.
Misschien wist je dit al, maar ik kwam via SoChicken op je website. :)

Jef zei

Hallo Martine,

Heel goeie opmerking. Je kan inderdaad niet altijd je doelen volledig onafhankelijk maken van andere mensen of organisaties.

Wat voor mij het voornaamste doel van deze stap is, is om je bewust te worden van je afhankelijkheden. Door daar even bij stil te staan, kom je te weten of je jezelf eventueel 'vastrijdt' of niet. En je kan ook al nadenken over alternatieven moest er één van de afhankelijkheden niet werken.

Je hebt dus gelijk dat het niet altijd kan om onafhankelijke doelen te stellen. En tegelijkertijd moet je elke keer opnieuw streven naar zo weinig mogelijk afhankelijkheden (of genoeg alternatieven). Als je dit niet doet (en dus afhankelijk blijft) is het ook veel te makkelijk om niet zelf het 'ownership' van je doel op te nemen. Je krijgt als het ware een 'excuus' als die andere partij je niet helpt je doel te bereiken.

Anoniem zei

Waar kan ik mijn uitkomst naar toe sturen voor feedback?