06 november 2006

De NLP vooronderstellingen

In mijn definitie van NLP vertelde ik dat NLP voor mij naast een hoop technieken ook een manier van leven is. En dat komt heel duidelijk naar boven in de uitgangspunten die aan de basis liggen van NLP. De stichters van NLP ontwikkelden namelijk een aantal vooronderstellingen die een (mentale) houding beschrijven om mee door het leven te gaan. Door deze stellingen in je leven te integreren, zal je automatisch beginnen groeien als mens.

Ik gooi niet graag met woorden als geluk en liefde, want geluk en liefde kun je alleen zelf creƫren. Je zal ook niet plotseling gelukkiger worden als je deze vooronderstellingen kent. Maar door ze dagelijks proberen toe te passen in mijn leven, ben ik wel meer en meer zelf de verantwoordelijkheid aan het opnemen voor de dingen die rondom mij gebeuren. En voel ik mij gelukkiger.

Aan jou om te beslissen wat je met deze vooronderstellingen doet. Ik zal hier vanaf vandaag elke paar dagen een nieuwe stelling voor jullie uit de doeken doen. Er zijn er in totaal tien. En ik nodig je uit om de dagen na elke nieuwe vooronderstelling deze mee te nemen in je dagelijkse doen en laten. Hou de stelling in je hoofd en probeer ze toe te passen op de dingen die je meemaakt. Maak je geen zorgen als dat niet altijd of niet op het moment zelf lukt. Ook achteraf over een bepaalde situatie nadenken en kijken wat de stellingen je kunnen bijbrengen is een deel van het proces. Door dit een tijdje te doen, zal je ze onbeuwst beginnen integreren in je leven en automatisch beginnen toepassen.

Veel plezier en succes ermee! Ik doe met jullie mee, en ben benieuwd naar jullie bevindingen! Je doet me een groot plezier door je ervaringen met deze stellingen met me te delen. Ook als je nog bijkomende vragen of opmerkingen hebt, ben ik heel blij om daar samen met jou een antwoord op te zoeken. Alvast bedankt!

Geen opmerkingen: