21 september 2007

je nieuwe brein: betekenis

Tijd voor het laatste en in mijn ogen belangrijkste aspect dat we in deze reeks behandelen: betekenis.

Welke van bovenstaande zaken heb jij nodig om gelukkig te zijn? En welke niet?

We leven in een tijdperk en maatschappij waar mensen zich meer en meer de vraag stellen waarom ze op deze Aarde rondlopen. Er is tegenwoordig tijd en geld om bezig te zijn met dingen als geluk en spiritualiteit. Mensen gaan steeds meer op zoek naar de betekenis van de dingen die ze doen en de zin van hun leven.

Ook in het bedrijfsleven en de zakenwereld wordt deze verschuiving serieus genomen. Managers nemen het aspect ‘betekenis’ meer en meer op in de waarden en missie van hun bedrijf. En dat is nodig, want voor zowel klanten als werknemers gaat het om meer dan een product opleveren of een loonbrief in de bus krijgen. We willen meer zin geven aan ons leven, en dus ook aan het werk dat we elke dag doen.

Zelfs wetenschappers beginnen ervan overtuigd te raken dat de zoektocht naar een groter geheel, naar betekenis, iets is dat eigen is aan de mens. Studies toonden bijvoorbeeld aan dat ‘gelukkig zijn’ voor heel veel mensen afhangt van het (onder andere) hebben van zinvol werk, een goede relatie, een rijk sociaal netwerk en dankbaarheid. Zaken als geld en een goede opleiding brengen volgens de statistieken veel minder bij aan ons geluk.

Voor mij persoonlijk is NLP iets wat mij helpt om betekenis aan m’n leven te geven. Met behulp van NLP leer ik mijn eigen denken en functioneren kennen, aanvaarden en eventueel veranderen. Om zo steeds een stapje dichter te komen bij wie ik in weze ben en wat de ‘betekenis’ van mijn leven is in het grotere geheel.

tips en oefeningen over betekenis:

  • Wees dankbaar. Sta regelmatig even stil bij de dingen en mensen die je rondom jou ziet en formuleer voor jezelf je dankbaarheid daarvoor.
  • Denk eens na over welke doelen je jezelf stelt. Wat zijn dingen die je wilt bereiken de komende maanden of jaren? En probeer dan eens te voelen wat het bereiken van die doelen jou als kwaliteit (waarde) zou opleveren. Zo kan je de voor jou persoonlijke, belangrijke waarden in jouw leven leren ontdekken.
  • Een leuke vraag die je jezelf zou kunnen stellen, is wat je zou doen als je de Lotto zou winnen. Of als je wist dat je nog maar 10 jaar te leven had. Hoe zou je leven er dan uitzien? Wat zou je wel en niet willen doen? En waarom?
  • Neem tijd voor jezelf. Een kwartiertje per dag of een avond per week, helemaal alleen voor jou. Om iets leuks of zinnigs enkel en alleen voor jezelf te doen.
Gerelateerd bericht: wil jij een heel nieuw brein?

2 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Jouw posts maken altijd wat los. Mooi is dat. Ik moet nu denken aan het volgende citaat:

"Though we travel the world over to find the beautiful (of zo je wilt: de zin van het leven), we must carry it with us or find it not", Ralph Waldo Emerson

"Ik hou van mij" als basis

Als je dan ja zegt tegen wat wezenlijk bij je past, vind je eerder werk dat zinvol voor je is, een partner (en vriendenkring) die je verrijkt en heb je minder negatieve emoties. (Maar ook na het doorleven van negatieve emoties kan ik heel gelukkig worden. Als ik ze kan delen met mezelf en anderen krijgen ze betekenis).

En zo is de cirkel weer rond :-)

Jef zei

Bedankt, Marina! Ik had 'ik hou van mij' al ontdekt via jouw vorige post, en vind het geweldig! Het lied maakte me om één of andere reden heel vrolijk.