04 januari 2007

deel-uitkomsten

In een vorige post legde ik uit hoe je een doel effectiever kan bereiken door het op de juiste manier te formuleren. Als je een uitkomst hebt geformuleerd die nogal groot is of ver in de toekomst ligt, kunnen deel-uitkomsten je helpen om kleine, concrete stappen te nemen die je naar je uiteindelijke uitkomst zullen brengen.

Een deel-uitkomst is dus een concreet doel dat je wil bereiken en dat je zal helpen een groter doel te bereiken. Eén van mijn doelen voor de komende maanden is bijvoorbeeld deze blog zowel voor mezelf als voor jullie interessant te houden. Nadat ik in detail beschreven heb wat dat precies betekent voor mij, is het goed om op zoek te gaan naar enkele (kleinere) stappen die me zullen helpen om dat doel te bereiken. Zo zou een deel-uitkomst kunnen zijn dat ik een enquete in elkaar stop om naar jullie mening over mijn schrijfsels te polsen. Zo kom ik al te weten wat jullie interesseert. Een andere deel-uitkomst zou kunnen zijn dat ik een lijst samenstel van onderwerpen waarover ikzelf iets meer wil leren en me in wil verdiepen om er hier iets over te schrijven. Deze deel-uitkomsten kan ik als volwaardige doelen bekijken waarvan de realisatie me zal helpen mijn uiteindelijke doel, het interessant houden van deze blog, te bereiken.

Het is belangrijk om ook deze deel-uitkomsten volgens de 5 voorwaarden te formuleren. Zo zal je ze sneller realiseren en ook je uiteindelijke doel sneller en effectiever bereiken.

Geen opmerkingen: