27 februari 2007

28 dankbare dingen


Vandaag ben ik 28 geworden en ik las onlangs ergens over een leuk ritueeltje om op je verjaardag te doen.

De bedoeling van dat ritueel is dat je elk jaar evenveel dingen opschrijft waarvoor je dankbaar bent als jaren dat je leven telt. Door stil te staan bij de kleine en grote dingen waarvoor je dankbaar bent, help je jezelf om meer betekenis in je leven te brengen.

Dus hier is mijn lijst voor dit jaar. (De volgorde van de lijst heeft geen betekenis.)

Ik ben heel dankbaar dat…
  1. ik een aantal heel goeie vrienden heb die er altijd voor me zijn
  2. dingen als Internet en email bestaan en je al heel veel dingen online kan regelen
  3. ik door de band genomen een gezonde jongen ben
  4. mijn vader ooit uit nostalgie een gitaar kocht en ik daardoor gitaar begon te spelen en liedjes begon te maken
  5. mijn vriendin veel van het huishoudelijk werk om zich neemt sinds ik op een project ver van huis werk en daardoor laat thuis ben
  6. ik ooit de boeken van Paulo Coelho leerde kennen (en daardoor nog veel meer)
  7. mijn coordinator op het werk me heel veel vrijheid en vertrouwen geeft binnen mijn job
  8. ik een aantal trouwe en kritische lezers van m'n blog heb
  9. ik een gezonde boerenbuiten-opvoeding kreeg van m'n ouders (en ik dus een ekster uit een merel herken, m'n fiets kan repareren en een boomhut kan bouwen)
  10. ik de kans kreeg om verder te studeren en om op kot te gaan
  11. er pure chocola bestaat
  12. één van m'n docenten me aanbeveelde aan m'n eerste baas waardoor ik in een superfijne job terecht kwam
  13. ik het op financieel vlak breed genoeg heb om me dingen te verooloven zoals boeken, gezonde voeding, reizen en later een eigen huis.
  14. mijn vriendin en ik 'toevallig' op hetzelfde kot zaten en elkaar daar leerden kennen
  15. ik met de trein naar het werk kan en dus niet vaak in de file sta
  16. rode wijn en donkere Leffe bestaan
  17. er cd- en mp3-spelers bestaan en ik in de auto of op de fiets muziek kan luisteren (en luid meezingen)
  18. het project-team waarin ik zit zo goed draait en als vanzelf veel verantwoordelijkheid opneemt
  19. er zoveel interessante boeken bestaan om te lezen
  20. ik als kind in een jeugdbeweging mocht en werd gestimuleerd om te sporten (volleybal)
  21. mijn vriendin toch toestemde om een poes te nemen, ondanks haar afkeer van poezen (ondertussen is ze een echte poezen-fan geworden)
  22. ik (net zoals iedereen) de talenten en mogeljkheden bezit om zelf richting en zin te geven aan m'n leven
  23. ik van m'n werkgever regelmatig interessante opleidingen mag volgen
  24. m'n ouders me alle kansen gegeven hebben om te worden wie ik nu ben, en dat ze me blijven steunen
  25. ik heel veel en al wat ik wil kan eten zonder bij te komen
  26. ik bijna elke dag een douche kan nemen
  27. ik getuige mocht zijn op de trouw van één van m'n beste vrienden
  28. mijn vriendin van me houdt zoals ik ben en er altijd voor me is

PS: Het bedenken en uitschrijven van deze lijst gaf me een heel fijn gevoel dat de hele avond bleef hangen. 't Is een heel leuke en makkelijke manier om even stil te staan bij de positieve elementen uit je leven en daar energie uit te halen. Ik raad dus iedereen aan om z'n eigen dankbare lijst eens op te stellen. Veel plezier ermee!

Geen opmerkingen: