04 juli 2007

we zijn niet wat we hebben!

In 'Onze ijsberg smelt!' zegt op een gegeven moment één van de pinguins de wijze woorden: "We zijn deze ijsberg niet, we leven er alleen maar." En dat deed me onmiddellijk denken aan de logische niveaus, waar ik het ook eerder al over had.

Omdat de groep pinguins in
het boek zich had geïdentificeerd met 'hun' ijsberg, was het in eerste instantie geen optie om die ijsberg achter te laten en naar een nieuwe woonplaats op zoek te gaan. Tot er een wijze pinguin besefte dat je omgeving niet bepaalt wie je bent, en dat je dus je omgeving kan veranderen. In feite is het zo dat de onderste vier logische niveaus zaken zijn die we 'hebben'. We 'hebben' een bepaalde omgeving en een bepaald gedrag. We 'hebben' capaciteiten, waarden en overtuigingen. Het directe gevolg daarvan is dan ook dat we die zaken kunnen achterlaten of veranderen.

Je kan bijvoorbeeld je gedrag veranderen, wat er zonder uitzondering voor zal zorgen dat er ook dingen in je omgeving veranderen. Want als je op een bepaald niveau iets verandert, veranderen de onderliggende niveaus altijd mee. Stel dat iemand de hardnekkige overtuiging 'Ik ben een loser' kan omvormen tot iets als 'Ik ben evenveel waard als alle anderen' zal hij ook andere capaciteiten gaan gebruiken waardoor hij andere dingen zal gaan doen en ook zijn omgeving zal veranderen.


Dat is bijvoorbeeld ook waarom ik
hier schreef dat je eerst iets moet geloven (overtuiging) vooraleer je het waar kan maken (gedrag en omgeving).

Hoe vaak identificeren we ons niet met zaken uit de onderste vier lagen? Wie ben je nog als ze je auto afpakken of je huis en je geld plots weg zou zijn? Hoe moet het verder als 'jouw' project op het werk mislukt of je plots niet meer de beste voetballer van het dorp bent?

3 opmerkingen:

Luc zei

Dag Jef,

Ik bekijk de zaak natuurlijk weer vanuit een andere hoek, nl Darwin :-)
De pinguin heeft zich in de loop van de evolutie aangepast aan de lokale omstandigheden. Zijn dikke vetlaag laat toe dat hij overwintert en tegen een stootje kan.

Een ijsberg geeft ook de mogelijkheid wat te rusten ... (het waren sommige ijsberen zeker die te ver moesten zwemmen om terug vaste grond te vinden ... zodat een aantal het niet overleefde).

Recent hebben we ook de spaanse gieren gezien die geen kadavers meer vonden.

Vanuit mensenogen is de natuur meestal goed (de katholieke hoek vindt zelfs dat we de natuur de goddelijke norm weerspiegelt en we die niet mogen beïnvloeden ...)
Hier is ze nu eens "wreed" voor ons mensen.
Ik heb geleerd dat de natuur "is" (zonder waardeoordeel) en dit heeft me geleerd de plaats van de mens te relativeren.

Het is mooi dat de pinguins kunnen zeggen 'wij zijn de ijsberg niet'.
Zij geven daarmee aan dat mensen zich op veel kortere tijd kunnen aanpassen via sociale evolutie en hun intelligentie.

Toch heb ik er me bij neergelegd dat er ook hier beperkingen zijn.
Ik moet dan terugdenken aan je eindwerk en 'leren spontaan zijn'.

Zelf denk ik dat verscheidenheid de grote kracht is van onze mensentroep. Door zijn unieke genen en unieke hersenen en unieke geschiedenis, bekijkt ieder van ons de wereld op zijn manier en kan op zijn manier iets bijdragen.

Ik weet zelf dat ik niet de spontaanste ben, maar zie dat eerder als een gevolg van het feit dat ik de zaken meestal vanop een afstand bekijk en reflecteer (wat natuurlijk bij het ouder worden toeneemt, alhoewel ik altijd vrij filosofisch aangelegd was). Dat heeft zijn voordelen, maar aan de andere kant moet je inleveren aan spontaneiteit ...

Ik kan me wel eens laten gaan na een paar pinten :-)

Zelf heb ik bij mijn zus op 8 jarige leeftijd kunnen zien hoe een verkeersongeluk (dat ze goed heeft overleeft) haar van reflecterend in een flapuit heeft verandert. Na 2 weken coma had ze een tijdje een ongeremde eetlust (wat goed gekomen is), maar ze is toch "losser" geworden dan de rest van het gezin.
Maar zoals gezegd, dit is geen handicap.

Ik ben in elk geval benieuwd naar je ervaringen bij je veranderingsproces.

Luc

Jef zei

Bedankt voor je toffe reactie, Luc!

Anoniem zei

Ik wil alleen even toevoegen dat er geen ijsberen op de zuidpool wonen, en geen pinguïns op de Noordpool. Klein detail ;)