01 juli 2007

hoe leer ik spontaan te zijn...

"Ik wil graag de keuze ontwikkelen om spontaan te zijn."

Dit is de eerste zin uit m'n eindwerk voor de opleiding NLP waarover ik al eerder iets schreef. Ik ga in dat kader een hele hoop NLP modellen en technieken samen toepassen om een bepaalde vaardigheid van iemand over te nemen, het zogenaamde modelleren. En ik wil dus graag op bepaalde momenten spontaner kunnen zijn dan ik nu ben.

Een voorbeeld:

Ik merk op sommige momenten en bij bepaalde mensen dat ik minder snel in gesprekken wordt betrokken dan op andere momenten en dat die andere mensen m'n enthousiasme over iets niet voelen of begrijpen. En dat is helemaal niet hun 'fout', dat komt omdat ik zelf niet spontaan genoeg ben en geen of weinig aandacht naar mezelf trek.


Ik gebruik op dat moment m'n vermogen om neutraal te zijn en niet op te vallen. Dat doe ik dan (vaak onbewust) vanuit de overtuiging dat ik moet oppassen dat mensen me niet fout begrijpen en een verkeerd beeld van me zouden krijgen.
Wat ik hierboven deed, was de logische niveaus van Dilts en Bateson gebruiken om een bepaalde situatie te ontleden. Die logische niveaus leren ons dat wat er rondom ons gebeurt (onze omgeving) het gevolg is van ons eigen gedrag. En ons gedrag wordt bepaald door welke van onze capaciteiten we inzetten en op welke manier we dat doen. En het zijn onze waarden en overtuigingen die zullen bepalen welke capaciteiten we gebruiken.

Boven de overtuigingen komen nog meer spirituele lagen, namelijk de identiteit en het 'zijn', maar die leiden ons te ver voor deze post. Meer over de logische niveaus vind je onder andere
hier en hier.

Onze waarden en overtuigingen zijn dus enorm belangrijk en bepalen rechtstreeks ons gedrag en de omgeving waarin we leven. Ze zitten vaak heel diep in onszelf verborgen en we zijn er ons meestal niet eens van bewust. Daarom helpt het om een bepaalde situatie eens op alle logische niveaus te bekijken om zo te ontdekken wat de achterliggende overtuigingen zijn.


Want je leeft in de wereld waarin je (al dan niet bewust) gelooft. Pas je overtuigingen aan en je zal je anders beginnen gedragen waardoor ook je omgeving zal veranderen.


Het is dan ook een onderdeel van m'n eindwerk om bij mezelf de overtuigingen en waarden die meespelen bij 'spontaan zijn' te onderzoeken. Daarna doe ik dan hetzelfde onderzoek bij mijn model. Dat is iemand waarvan ik vind dat hij de vaardigheid 'spontaan zijn' beheerst op een manier dat ik dat ook graag zou willen. Door ons gedrag, capaciteiten, waarden en overtuigingen naast elkaar te leggen, kan ik beslissen al dan niet bepaalde overtuigingen bij mezelf te veranderen om spontaner te worden.

Heb jij bepaalde vaardigheden die je graag meester zou willen worden? Bekijk dan eens objectief je omgeving en gedrag op dat vlak. En wat zijn jouw capaciteiten en overtuigingen in verband met die vaardigheid? Ondersteunen die overtuigingen het verder ontwikkelen van die bepaalde vaardigheid of net niet?

3 opmerkingen:

Frank Gielen zei

Hoi Jef ik ben reuze benieuwd in jou speurtocht naar spontaniteit. Wie heb je als model gekozen? Of magen Karen dat niet weten? groetjes Frank

Jef zei

dankjewel, Frank. Mijn model is Jan, een collega trainer die superspontaan en enthousiast is en ook zo voor groepen staat te trainen.

Anoniem zei

Ik ben ook reuze benieuwd :)
ik zou zelf ook best wat spontaner willen zijn,