04 januari 2008

tips voor een beginnend manager

Ben jij iemand die leiding geeft aan andere mensen? En doe je dat al lang?

Voor beginnende 'managers' kwam ik de volgende 10 nuttige tips tegen:

  • praat met je mensen
  • communiceer open en eerlijk
  • laat het inhoudelijke los
  • delegeer
  • wees nieuwsgierig
  • neem wat afstand
  • stel je flexibel op
  • leer omgaan met stress
  • leer falen
  • school jezelf bij
In mijn ogen is dit lijstje niet compleet zonder de volgende extra tip:

Leer jezelf kennen. We handelen namelijk altijd vanuit ons eigen model van de wereld en dus is het heel belangrijk om je bewust te worden van je eigen (onbewuste) drijfveren. Onderzoek je eigen denken en gedrag en leer jezelf zo beter kennen. Want dan zal je in staat zijn om objectiever naar andere mensen en hun gedrag te kijken en om je eigen reacties aan te passen aan de situatie.

Welke tip zou jij verder nog meegeven aan een beginnend manager?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wellicht een idee om het tonen van waardering (redelijk)hoog op het lijstje te plaatsen. Gebrek hieraan (in combinaie met werkdruk) is namelijk de nr.1 reden voor vertrek van medewerkers bij bedrijf. Zie bijvoorbeeld: http://www.withcompliments.biz/index.html?id=p54l1

Jef zei

@Anoniem: inderdaad, heel goeie tip, bedankt!

Ward Van Os zei

Jef, bedankt voor de waardevolle tip. Ik ben nu één jaar aan de slag in mijn huidige functie, en beschouw mezelf nog als beginnend manager. Trouwens om te zorgen dat ik geen taken van mijn medewerkers op mij neem pas ik het systeem van het aapjesmanagement toe: Artikel in vacature en nog een artikel uit Vacature
Ik las hierover volgend boek: De One Minute Manager en de apenrots van Ken Blanchard

Beste wensen trouwens voor een inspirerend 2008.
groeten,
Ward.

Jef zei

@Ward: Bedankt voor je reactie! Ik was niet bekend met de metafoor van de aapjes en ik ben blij dat je hem bij mij en de lezers introduceerde!