26 december 2007

zijn onze doelen slim genoeg?

Kennen jullie het SMART principe om doelen op te stellen? SMART is vrij bekend en wordt vrij veel gebruikt in het bedrijfsleven. Heel kort samengevat helpt SMART je om je doelen beter te formuleren door te zorgen dat ze aan de volgende criteria voldoen:
  • Specifiek en éénduidig
  • Meetbaar
  • Aanvaardbaar
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden
Het SMART model is zeker en vast nuttig bij het formuleren van je doelen. Persoonlijk gebruik ik vanuit m’n NLP achtergrond een model dat nog veel krachtiger en effectiever is. Ik had het eerder al op deze blog (hier, hier en hier) over het NLP model om je doelen te formuleren. En wat dat model aan SMART toevoegt, zijn de volgende dingen:
  • Formuleer je doel positief en als een uitkomst. Dat wil zeggen dat je het positief formuleert zoals je het zou ervaren op het moment dat je je doel verwezenlijkt hebt. Dus niet “Ik wil me niet meer dike voelen.” maar “Ik voel me slank.”
  • Zorg dat je voor het bereiken van je doel niet afhankelijk bent van anderen. Zo kan (en moet) je zelf de verantwoordelijkheid nemen voor het realizeren van wat je wil.
  • Kijk na of je doel (op termijn) niet schadelijk is voor jezelf, de mensen rondom jou, je bedrijf of de rest van de wereld.
Een truukje om deze toevoegingen aan het SMART model te onthouden, is het volgende: De ‘A’ van SMART staat voor ‘afhankelijk’ zodat je doel nooit meer afhankelijk is van anderen. De eerste + staat voor positief en als uitkomst geformuleerd en de tweede + staat voor goed voor jezelf en de anderen.

Voila, nu kan niets je nog tegenhouden om SMART++ doelen te formuleren voor het nieuwe jaar. Veel succes ermee!

1 opmerking:

NLP opleiding zei

Heel goed. Ik gebruik vaak de logische niveaus. Ook heel goed om je doel te stellen en daarna echt te doorlopen om te ervaren wat je nog nodig hebt..