18 oktober 2007

dansen met je hersenhelften

Hoe zie jij deze dame draaien? Draait ze rechtsom met de wijzers van de klok mee, of net omgekeerd?


Als de dame hierboven niet beweegt, klik dan op de foto.

De richting waarin jij deze dame ziet ronddraaien, hangt af van
welke hersenhelft je voornamelijk gebruikt om te kijken. Als je vooral met je rechter hersenhelft kijkt, dan zie je ze rechtsom draaien, dus met de rechterschouder naar achteren toe. Als je vooral je linker hersenhelft gebruikt, zie je ze linksom draaien. Gek, hé!

Als je wat volhoudt, lukt het je misschien om ze van draairichting te doen veranderen (en dus van hersenhelft te switchen). Het helpt hiervoor om het beeld eerst wat wazig voor je ogen te laten worden. Lukt het je?


PS: met dank aan Marina voor de link

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk (ook geblogd) maar ik heb mijn twijfels of het echt wel iets met linker- en rechterhelft te maken heeft :-)

Anoniem zei

Bij mij lukt het alsvolgt:
Ik kijk links-boven en zorg dat het beeld rechtonderaan mijn gezichtsveld ligt, dan draait ze in wijzerzin. Kijk ik naar rachts-boven met het beeld linksonderaan mijn gezichtsveld wisselt ze in tegenwijzerzin.

Leuk!

Anoniem zei

Heeeeeel vreemd..:S :D
Trucje van Tony heeft me geholpen..
tnx..:)

Moosability zei

daar wordt ik helemaal waki waki van!
Jef ga vooral niet op mijn blog kijken. Daar zal je geen twister foto's vinden...