08 september 2008

een ondernemend verhaal


Winst is het loon dat je krijgt als je aandacht voor je klanten hebt en een motiverende omgeving voor je medewerkers weet te creëren.



Dit is één van de stellingen die me bijgebleven is uit het boek 'De one minute ondernemer' van Blanchard. Net zoals de andere boeken uit de One Minute reeks, is ook hier een kort en eenvoudig verhaal gebruikt om een aantal belangrijke inzichten aan de lezers mee te geven. Deze keer draait het om iemand die zijn droom najaagt en een nieuwe onderneming opstart. Natuurlijk is dit niet zo eenvoudig, en hij leert dan ook met vallen en opstaan alle kneepjes van het ondernemersvak in de loop van het verhaal.

In tegenstelling tot de andere educatieve verhalen van Blanchard, kwam het verhaal in dit boek ietwat geforceerd over bij mij. Er worden teveel inzichten over ondernemen in één kort verhaaltje geduwd, vind ik, en dat maakt het verhaal zelf minder beklijvend. Maar dat neemt niet weg dat 'De one minute ondernemer' inhoudelijk weer een heel sterk boekje is. Het herinnert je aan een heel aantal belangrijke valkuilen die het pad van een ondernemer kruisen, en is dus en aanrader voor iedereen met interesse in ondernemen.

De reden dat ik bovenstaande stelling koos uit de vele mooie inzichten uit het boek, is dat ze me herinnerde aan deze vraag die ik ooit stelde. Zet je als ondernemer winst op de eerste plaats, of horen je medewerkers en klanten daar te staan? Wat denk jij?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi Jef volgensmij overleef je het niet lang als je winst niet op de eerste plaats zet (of een duidelijke non-profit strategie die ook geld opleverd om te blojven bestaan). Mensen en klanten zijn middelen om je voortbestaan te garanderen. Dus we hebben allemaal nodig denk ik zo.
Groet Bianca

Marina Noordegraaf .... zei

Take people out of the equation and profit is .. gone :-)