29 maart 2008

het maakt niet uit...

Het maakt me niet uit wat je doet voor de kost. Ik wil weten wat je diepste verlangen is. Ik wil weten of je durft te dromen dat jouw verlangen werkelijkheid wordt.

Het maakt me niet uit hou oud je bent. Ik wil weten of je het risico durft te lopen om voor idioot versleten te worden omdat je altijd op zoek bent naar liefde, naar een droom of naar een vol en avontuurlijk leven.

Het maakt me niet uit wat je sterrenbeeld is. Ik wil weten of je contat kunt maken met je diepste verdriet. Ik wil weten of je je afgesloten hebt als een oester, uit angst voor nog meer pijn. Ik wil weten of je de pijn, of het jouw pijn is of de mijne, kunt uithouden, zonder de pijn te verbergen, te verdoezelen of het zogenaamd op te lossen. Ik wil weten of je blijdschap en vreugde, of het de jouwe is of de mijne, kunt verdragen. Ik wil weten of je zo wild kunt dansen dat je er van top tot teen extatisch van wordt, zonder geplaagd te worden door het idee dat je voorzichtig moet zijn, of je bewust moet zijn van door mensen bedachte opmerkingen.

Het maakt me niet uit of je verhalen waar zijn. Ik wil weten of je een ander teleur durft te stellen omdat je eerlijk tegen jezelf bent. Ik wil weten of je het aankunt om voor verrader uitgemaakt te worden omdat je je eigen ziel niet verraadt. Ik wil weten of je trouw kunt zijn en daarom betrouwbaar. Ik wil weten of je de bron van je leven kunt herkennen aan de rand van een meer en of je durft te schreeuwen naar de zilveren maan.

Het maakt me niet uit waar je woont. Het maakt me niet uit hoeveel geld je hebt. Ik wil weten of je na een nacht van diep verdriet en wanhoop en van pijn tot in je botten, nog steeds kunt opstaan en doen voor de ander mensen wat je moet doen.


Het maakt me niet uit wie je kennissen zijn, of op wat voor manier je hier terechtgekomen bent. Ik wil weten of je samen met mij door het vuur wilt gaan zonder angst en zonder terug te deinzen.


Het maakt me niet uit met wie of wat je hebt gestudeerd. Ik wil weten hoe je jezelf staande houdt wanneer je wereld instort. Ik wil weten of je alleen kunt zijn met jezelf en of je kunt houden van jezelf in lege momenten.


Ik was oprecht geraakt toen ik deze tekst gisteren las en kon het niet laten om hem met jullie te delen. Je raad ook nooit dat deze tekst komt uit een boek over projectmanagement. Maar niet uit zomaar een saai en theoretisch boek over projectmanagement. Nee, uit een modern en verfrissend sprookje over prinses Marenne, Otto de Graaf en een blauwe kikker. Een heel leeriijk sprookje over hoe waarden als schoonheid, vertrouwen, energie, inspiratie en jezelf zijn in projectmanagement kunnen passen. En hoe ze voor nog betere projecten zorgen.

Geïnteresseerd in het verhaal van prinses Marenne? Lees dan 'De kleine prinses' van Mulder en Wijnstra. Een must voor iedere projectmanager die van zichzelf houdt.

5 opmerkingen:

Vera zei

... Echt heel mooi
Klinkt zo recht uit het hart..
Zo.. compleet, dat ik er verder niets over heb te zeggen..
^^

Unknown zei

Duimen omhoog!

Coach Approach zei

Dit is een variatie op the Invitation van Oriah uit '95. Te mooi...

It doesn't interest me what you do for a living
I want to know what you ache for
and if you dare to dream of meeting your heart's longing.

It doesn't interest me how old you are
I want to know if you will risk looking like a fool
for love
for your dreams
for the adventure of being alive.

It doesn't interest me what planets are squaring your moon...
I want to know if you have touched the center of your own sorrow
if you have been opened by life's betrayals
or have become shrivelled and closed
from fear of further pain.

I want to know if you can sit with pain
mine or your own
without moving to hide it
or fade it
or fix it.

I want to know if you can be with joy
mine or your own
if you can dance with wildness
and let the ecstasy fill you to the tips of your
fingers and toes
without cautioning us to
be careful
be realistic
to remember the limitations of being human.

It doesn't interest me if the story you are telling me
is true.
I want to know if you can
disappoint another
to be true to yourself.

If you can bear the accusation of betrayal
and not betray your own soul.
If you can be faithless
and therefore trustworthy.

I want to know if you can see Beauty
even when it is not pretty
every day.
And if you can source your own life
from its presence.

I want to know if you can live with failure
yours and mine
and still stand on the edge of the lake
and shout to the silver of the full moon,
"Yes."

It doesn't interest me
to know where you live or how much money you have.
I want to know if you can get up
after a night of grief and despair
weary and bruised to the bone
and do what needs to be done
to feed the children.

It doesn't interest me who you know
or how you came to be here.
I want to know if you will stand
in the center of the fire
with me
and not shrink back.

It doesn't interest me where or what or with whom
you have studied.
I want to know what sustains you
from the inside
when all else falls away.

I want to know if you can be alone
with yourself
and if you truly like the company you keep
in the empty moments.

Jef zei

Bedankt voor de originele versie, coach approach! Echt mooi.

Henri Menheere zei

Prachtig ... het raakt me maar ik zie het ook toepasbaar in zovele facetten van mijn leven & relaties.