26 maart 2008

4 vragen om gedachten te veranderen

Ondertussen weten jullie dat onze gedachten een enorme impact hebben op ons gevoel en ons gedrag. De RET methode die we in de vorige post bespraken, is natuurlijk niet de enige manier om beperkende gedachten te veranderen in constructieve gedachten.

De vrij bekende techniek 'Het werk' van Katie Byron heeft eigenlijk net hetzelfde doel. Katie stelt in haar theorie dat je op elke gedachte de volgende 4 vragen zou kunnen loslaten om te onderzoeken of die gedachte je beperkt:
  1. Is wat ik denk waar?
  2. Kan ik absoluut zeker weten dat het waar is?
  3. Wat gebeurt er (met mij) wanneer ik die gedachte denk?
  4. Wie zou ik zijn zonder die gedachte?
Het zijn 4 heel eenvoudige vragen, maar je zal schrikken van de impact die ze hebben als je ze over een aantal steeds terugkomende gedachten eerlijk durft te beantwoorden. Probeer het maar eens!

Als het antwoord op de vierde vraag je bevalt, kan je je beperkende gedachte 'omdraaien'.
Hier staat uitgelegd hoe je dat kan doen. Op diezelfde pagina vind je ook nog wat meer informatie over de 4 vragen zelf en over hoe je je eigen beperkende gedachten kunt identificeren.

Welke gedachten die je regelmatig hebt zou jij eens aan deze techniek kunnen onderwerpen?

Geen opmerkingen: