20 december 2006

flow vervolgd

Ken jij ook van die mensen die zich nooit vervelen en die voor weinig of niets bang zijn? Van die mensen die in elk mogelijk gevaar een uitdaging zien en die genieten van het leven in plaats van erdoor overweldigd te worden? Mensen die ook goed weten wat ze willen in het leven en hun doelen steevast bereiken.

Wel, volgens het boek “Flow” van Csikszentmihalyi blijkt dat soort mensen heel vaak in flow te zijn, Ik schreef hierover al eerder iets toen ik het boek begon te lezen. Ondertussen heb ik “Flow” uitgelezen kan ik jullie vertellen dat ik een meer praktische en op z’n minst meer bruikbare benadering van het onderwerp had verwacht. Het boek is nogal theoretisch opgevat en de auteur heeft in mijn ogen weinig moeite gedaan om z’n lezers een flow-ervaring te geven tijdens het lezen van zijn boek. ;-)

Toch ben ik blij dat ik “Flow” gelezen heb, want flow is inderdaad iets heel belangrijks in ons leven. Flow betekent zo hard opgaan in iets dat je de tijd uit het oog verliest en vergeet wat er rond je gebeurt. En dat kan zowel gebeuren tijdens het spelen van een spel als tijdens het tanden poetsen. Studies wezen uit dat we de momenten dat we in flow waren als de gelukkigste momenten van de dag beschouwen.

Volgens Csikszentmihalyi speelt flow een belangrijke rol in het leven van het type mensen dat ik in de eerste zinnen van dit bericht beschreef (en die hij ‘autotelische’ persoonlijkheden noemt). Waar ik vandaag even op in wil gaan, zijn enkele vaardigheden die voorwaarden zijn om te groeien naar zo’n autotelische persoonlijkheid. Als je de volgende richtlijnen begint te volgen, zal je vaker en sneller flow-ervaringen bereiken.

1. Stel jezelf doelen

Het is heel belangrijk om keuzes te kunnen maken en jezelf bewust doelen te stellen. Durf uitdagingen aangaan! En aarzel niet om je doelen bij te stellen als dat nodig blijkt. Remember, kracht is flexibiliteit.

2. Ga op in de activiteit

Probeer heel betrokken te raken bij de dingen die je doet. Dat wil zeggen dat je je volledig concentreert op waarmee je bezig bent. En dat vergt het nodige concentratievermogen... Als je het moeilijk hebt om je te concentreren, zorg dan dat je omgeving zo optimaaal mogelijk is en vermijd mogelijke afleidingen.

3. Schenk aandacht aan wat er gebeurt.

Dit gaat nog iets verder dan het vorige punt en betekent dat je je zelfbewustzijn voor een stuk uitschakelt als je met iets bezig bent. Probeer dus om je geen zorgen te maken over je prestaties of over de indruk die je op anderen maakt. Natuurlijk is het juiste evenwicht hierin heel belangrijk want je zelfbewustzijn teveel uitschakelen is ook niet goed!

4. Leer genieten van de directe ervaring

Er zijn mensen die in heel zware of moeilijke omstandigheden toch nog kunnen genieten van de kleine dingen en daaruit heel veel energie halen. Probeer om die kleine, mooie dingen die je elke dag tegenkomt op te merken en ervan te genieten. De zon tussen de bomen, een mooi liedje op de radio, de was die lekker ruikend uit de machine komt, een lach, een leuke dagdroom...

Als je deze vier richtlijnen meeneemt in je dagelijkse leven, zal je sneller en vaker flow-ervaringen meemaken. Geniet ervan!

Geen opmerkingen: