een oplossing of een vaste stof?
Deze bedenking op The engaging brand over hoe je oplossingen kan bekomen in een vergadering deed me denken aan deze NLP-stelling.
Kracht is flexibiliteit! En toch zijn we vaak eerder op zoek naar een vaste stof dan naar een oplossing...
2 opmerkingen:
Interessant artikel. Doet me denken aan iets wat we op mijn werk diversiteit noemen: ik ben op mijn werk pasgeleden programma manager geworden van een globaal programma. Ik stuur nu mensen aan in Nigeria, Kuala Lumpur, Houston, London en Den Haag voor een project. De mensen in Houston deden steeds maar niet wat ik vroeg. Ik had vandaag een confronterend gesprek met ze gehad en het bleek dat mijn lange en gedetailleerde emails niet werkten voor de vrouwen in Houston. Ze vonden ze verwarrend en lastig, terwijl ik juist dacht dat ik de informatie overzichtelijk aanbood. Ik heb met ze afgesproken dat ik de emails in een andere format ga sturen.
Aan de ene kant denk ik nu dat ik te toegankelijk ben en mezelf niet sterk genoeg neerzet. Aan de andere kant denk ik dat ik met dit gesprek echt vooruitgang heb geboekt en dat ik ze nu beter kan helpen begrijpen wat ik van ze wil.
Dat is wel spannend, maar communicatie en alle situaties waar we ons in bevinden zijn inderdaad vloeiend. Als ik statisch ben in deze situatie en verwacht dat ze mij begrijpen krijg ik ws niet wat ik wil en wordt mijn project ook geen succes. Ben benieuwd wat anderen denken.
Interessante reactie, dankjewel!
In mijn ogen heb je jezelf juist wel sterk neergezet door je communicatie aan te passen nadat je merkte dat ze verkeerd begrepen werd. Je kracht zit in de flexibiliteit die je hebt laten zien. Way to go! :-)
Wat je schrijft, toont mooi aan dat we elk ons eigen 'model' van de wereld hebben. En het is goed om je daarvan bewust te zijn en je aan te kunnen passen aan het 'model' van de andere als dat je vooruit helpt.
Een reactie posten