28 november 2006

het effect van het juiste verhaal


Ik kwam toevallig deze foto tegen en moest onmiddellijk aan “All marketers are liars” denken. Deze graancirkel werd op eigen initiatief gemaakt door overtuigde Firefox gebruikers. Je kan ervan op aan dat Firefox voor hun het perfecte ‘verhaal’ vertelt. Wat een reclame, als je eigen klanten zonder dat je het vraagt jouw verhaal verder vertellen.

Dat deed me ook beseffen dat het niet alleen belangrijk is om aan je (potentiële) klanten te denken bij je marketing, maar ook aan je (potentiële) werknemers. Alles begint met het verhaal dat je in je aanwervingscampagne vertelt en het type werknemers dat je daardoor aantrekt. Als je bijvoorbeeld de selectieprocedure van Google bekijkt, zie je dat hun verhaal daar al begint. En dat verhaal zorgt ervoor dat werken bij Google een nog betere ervaring is voor de mensen die er werken dan dat het zonder dat verhaal zou zijn. Omdat het verhaal past in het model van de wereld van potentiële google werknemers en dus hun levensvisie alleen maar versterkt.

Wat bijvoorbeeld een onderdeel is van het verhaal van Google is dat het zijn werknemers 20% van hun tijd (inderdaad, 1 dag per week) geeft om hun eigen projecten op te volgen of uit te werken, projectjes waardoor ze zelf gepassioneerd zijn. Je zou Google in eerste instantie gek verklaren, maar het is wel daardoor dat succesverhalen als AdSense en Google Maps ontstaan zijn. En die 20% rendeert dus bigtime!

Het is ook belangrijk dat het verhaal naar je werknemers toe consistent is met dat naar je leveranciers of klanten toe. Je moet op alle vlakken je eigen verhaal leven als bedrijf! Dan zorgen je werknemers er vanzelf voor dat het verhaal versterkt wordt naar klanten toe, en gaan uiteindelijk zelfs je klanten jouw verhaal verspreiden.

Wat is jouw verhaal? En wat is het verhaal van het bedrijf dat je leidt of waarvoor je werkt?

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik wou dat mijn bedrijf hier meer tijd voor had! Er is wel veel creativiteit maar dat mag je allemaal naast je gewone werk doen. (Wat ik dus ook doe).

Ik denk dat het heel erg motiverend zou zijn als mensen de tijd krijgen om hun eigen projecten te ontplooien. Echter dan zou er ws ook wel een systeem moeten worden opgezet om te kijken of mensen niet vrij nemen etc....
Bij het bedrijf waar ik werk heb ik alle vrijheid om mijn eigen werkschema in te delen. Echter de workload is redelijk hoog dus de managers weten wel dat wij onze uren maken. Ook werk ik in een team waarin we steeds nieuwe opdrachten krijgen, wat heel leuk is. Alleen moet je dan oppassen waar je ja tegen zegt :-).

Groetjes,
Bianca