All marketers are liars
Net gelezen en goedgekeurd: All marketers are liars van Seth Godin (die btw ook een interessante blog heeft).
“All marketers are liars” is een boek over hoe marketing-mensen ons een verhaal vertellen over hun product of idee. En hoe wij dan deze verhalen (die in sé leugens zijn) geloven, zelf waarmaken en zelfs verder verspreiden. Want tegenwoordig zijn alleen de specs van een product niet genoeg meer om het ons te doen kopen. We kopen wat we willen in plaats van wat we nodig hebben. En wat we willen hangt af van de verhalen die we geloven...
Godin legt ons in dit boek uit hoe je als marketer een goed verhaal moet vertellen. Hoewel dit voor een deel een kunst is en blijft, zijn er toch een aantal regels:
* Je verhaal moet inspelen op het bestaande model van de wereld van een bepaalde groep mensen. Er zijn bijvoorbeeld mensen die geloven dat de allernieuwste technologie gebruiken hun leven verbetert.
* Je verhaal moet opgemerkt worden en het moet een goeie eerste indruk maken. Wij maken allemaal beslissingen over iets in de eerste seconden nadat we het opmerkten. En omdat ons ego niet graag zijn ongelijk toegeeft, verdedigen we die beslissing achteraf door een gekleurde bril op te zetten en zo lang mogelijk op te laten staan.
* Je moet een verhaal vertellen waarin mensen kunnen geloven, je verhaal moet authentiek zijn. Je moet als producent of bedrijf je verhaal ook echt leven, in al wat je doet. Er mogen geen inconsistenties in je verhaal sluipen en je mag zeker geen beloftes breken.
Dit boek vertelt ons dat het uitvinden en marketen van een product of idee veel belangrijker aan het worden is dan het eigenlijke produceren ervan. En dat daar dan ook veel meer energie en geld naartoe zou moeten gaan. Godin gebruikt heel veel sprekende voorbeelden om ons te overtuigen ons te concentreren op het verhaal dat we vertellen, en om dat verhaal ook echt te leven.
Wat ik persoonlijk een minpunt aan dit boek vind, is dat veel van de voorbeelden over kleinere Amerikaanse (of zelfs New Yorkse) bedrijven of merken gaan die wij hier in Europa niet kennen. En da’s een beetje jammer... Maar het boek is zeker het lezen waard!
Godin legt ons in dit boek uit hoe je als marketer een goed verhaal moet vertellen. Hoewel dit voor een deel een kunst is en blijft, zijn er toch een aantal regels:
* Je verhaal moet inspelen op het bestaande model van de wereld van een bepaalde groep mensen. Er zijn bijvoorbeeld mensen die geloven dat de allernieuwste technologie gebruiken hun leven verbetert.
* Je verhaal moet opgemerkt worden en het moet een goeie eerste indruk maken. Wij maken allemaal beslissingen over iets in de eerste seconden nadat we het opmerkten. En omdat ons ego niet graag zijn ongelijk toegeeft, verdedigen we die beslissing achteraf door een gekleurde bril op te zetten en zo lang mogelijk op te laten staan.
* Je moet een verhaal vertellen waarin mensen kunnen geloven, je verhaal moet authentiek zijn. Je moet als producent of bedrijf je verhaal ook echt leven, in al wat je doet. Er mogen geen inconsistenties in je verhaal sluipen en je mag zeker geen beloftes breken.
Dit boek vertelt ons dat het uitvinden en marketen van een product of idee veel belangrijker aan het worden is dan het eigenlijke produceren ervan. En dat daar dan ook veel meer energie en geld naartoe zou moeten gaan. Godin gebruikt heel veel sprekende voorbeelden om ons te overtuigen ons te concentreren op het verhaal dat we vertellen, en om dat verhaal ook echt te leven.
Wat ik persoonlijk een minpunt aan dit boek vind, is dat veel van de voorbeelden over kleinere Amerikaanse (of zelfs New Yorkse) bedrijven of merken gaan die wij hier in Europa niet kennen. En da’s een beetje jammer... Maar het boek is zeker het lezen waard!
3 opmerkingen:
Hi Jef!
Even though I can't read your blog, I am so glad that it is here!
Congratulations on taking your first step.
I wish you lots and lots of inspiration and joy in your writing. It is a really wonderful ride.
All the best,
-Pam
Thanks, Pam!
Hei bloggertje,
Ik kan het wel lezen, en zoals in het dagelijks leven, zal ik wederom trachten je meest kritische, maar trouwe 'supporter' te zijn!
Ik sta achter je!
Karen
Een reactie posten