24 juni 2008

Wat Harry Potter aan Harvard studenten kan leren...

Zoals trouwe lezers zich misschien nog herinneren, ben ik een enorme fan van de avonturen van Harry Potter. Ik was dan ook heel benieuwd toen ik ontdekte dat de speech die J.K. Rowling (de schrijfster van Harry Potter) heeft gegeven bij het huldigen van de afgestudeerden op Harvard dit jaar hier te lezen, bekijken en beluisteren is.


Ik was absoluut niet teleurgesteld na het beluisteren van haar speech, integendeel. J.K. Rowling slaagt erin om de 'graduates' enkele heel belangrijke levenslessen mee te geven. En dat op een heel open, overtuigende en ook grappige manier. Ik raad jullie allemaal aan om even de tijd te nemen om zelf naar deze speech te luisteren, want hij is voor ons allemaal van toepassing. De wereldberoemde schrijfster geeft ons namelijk twee essentiƫle uitgangspunten (of vaardigheden) mee die essentieel zijn in het leven:

  • Falen. De meesten van ons zijn bang om te falen. Terwijl het uit onze fouten is dat we het meeste kunnen leren. J.K. Rowling vertelt ook heel aangrijpend hoe haar 'falen' in het leven ervoor zorgde dat ze zich bewust werd en bleef van wie ze is en wat de belangrijke dingen zijn in haar leven. Dingen zoals vrienden, haar kinderen en... schrijven.
  • Verbeelding. Verbeelding is meer dan fantasie en het verzinnen van verhalen over tovenaars. Verbeelding helpt ons ook om een heel belangrijke vaardighedi te ontwikkelen: empathie. Ons kunnen inleven in de wereld en gevoelens van de mensen rondom ons. En dat zorgt aanvaarding, warmte en samenwerking in plaats van onbegrip en conflcten in deze wereld.

Hoe ga jij met falen om? En gebruik jij je verbeelding om de wereld en mensen rondom jou beter te begrijpen?

1 opmerking:

Unknown zei

Jef, je moet de laatste lezing van Randy Pausch zeker eens bekijken als je dat nog niet gedaan hebt. Het is wel meer dan een uur maar ik vond het echt de moeite waard, heel inspirerend.

laatste lezing