14 november 2007

hoe los je Pauls probleem op?

Paul heeft een probleem. Hij slaagt er namelijk niet in om de layout goed te krijgen van een heel belangrijk document dat hij moet maken. Paul stapt daarom naar zijn manager.
  1. Paul: “Baas, ik heb een probleem. Ik krijg dat hele belangrijke document niet op tijd klaar. Kan jij me helpen?”.
  2. Manager: “Natuurlijk, Paul. Vertel eens waarom het niet lukt.”
  3. Paul: “Wel, de inhoud van het document is klaar en die is goed. Maar de layout en afwerking lukken me simpelweg niet. En daarom geraakt het document niet klaar voor publicatie.”
  4. Manager: “Ah, maar da's toch geen probleem, Paul. Er is morgen net een cursus 'Word voor gevorderden'. Ik zal je daarvoor inschrijven en daar zal je zeker leren hoe je de layout van een document kan afwerken. En dan is je probleem opgelost!”


Als de smileys voorstellen hoe Paul zich voelt tijdens en vlak na dit gesprek, welke smiley moet er dan op plaats 4 komen te staan? Met welk gevoel denken jullie dat Paul terug naar zijn bureau loopt na dit gesprekje?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Als ik Paul was, dan zou ik eens heel hard vloeken en ik weet niet hoe zo'n smiley eruit ziet.

Dit is écht niet de oplossing voor Paul.

Arme Paul.

Mijn oplossing: Even kijken wie jou er nu meteen mee kan helpen zodat je document tijdig klaar is. Zou het je helpen als je daar een cursus voor kon volgen? Dan ben je volgende keer zeker op tijd klaar.

Anoniem zei

Als de baas zegt dat het probleem daarmee is opgelost, dan is daarmee het probleem opgelost. Niet dus...

Het probleem van die layout niet af krijgen is waarschijnlijk slechts een symptoom van het echte probleem. Het echte probleem is "geen tijd", of "onvoldoende vaardigheid" of "geen zin" of nog iets anders.

De manager moet dus eerst weten wat er werkelijk aan de hand is.

FS.