07 november 2007

Hoe goed kan jij voelen?


Als ge u goe wilt voelen, moet ge eerst goe leren voelen.’

Dit citaat uit de hele sterke en beroerende film Ben X bleef ook na het bekijken van de film nog in m’n hoofd hangen. Ik stelde mezelf de vraag die ik nu ook aan jullie wil stellen: Wat betekent voor jou ‘goe leren voelen’?

Voor mij betekent het voortdurend beter leren voelen wat er aan emoties, verlangens en capaciteiten binnenin je leeft. Stap voor stap ontdekken wie je in weze bent. Leren voelen wat je nodig hebt en van daaruit steeds betere beslissingen maken.

En dan zal je jezelf inderdaad beter gaan voelen en zal je gelukkiger zijn. Want door ‘goe te leren voelen’ leer je jezelf kennen en leer je jezelf zijn.

Hoe goed kan jij ‘voelen’? En hoe zou je nog beter kunnen leren ‘voelen’?


2 opmerkingen:

Jan zei

Hoi Jef,

Leuk dat je het hierover hebt!

Ik kan mij helemaal vinden in je berichtje.
Voelen kan volgens mij alleen als je in het hier en nu bent. En dat staat natuurlijk in fel contrast met een "haastige maatschappij".

Aanwezig zijn in het hier en nu, en daardoor ook weten wat je voelt, daar gaat mindfulness oa over. Deze week ben ik een cursus mindfulness begonnen en heb er een klein berichtje over geschreven op m'n blogje.

Ik ben nog maar net gestart, maar kan het zeker aanraden.

Groetjes
Jan

Anoniem zei

‘Goe voelen’ is volgens mij iets dat aangeboren is , dit is duidelijk te merken bij kleine kinderen. Je hebt nu eenmaal de levensgenieters, zeg maar de ‘goe voelers’, die zich doorgaans heel hun leven lang ‘goe zullen voelen’wat ze ook tegenkomen, die zich geen vragen stellen bij het ‘goe voelen’ het is er gewoon, zoals een talent. Zonder erbij stil te staan delen ze ‘hun goe voelen’ met anderen.
Anderen gaan misschien op zoek, ‘goe voelen’ wat betekent dat ? Is het iets dat je kan leren ? Ik geloof van wel , inderdaad door te kijken naar de ‘ik-spiegel’ maar reiken we niet verder als we ook leren kijken naar de ‘andere zijn spiegel’? Zoiets als een kruising van ‘Geluk zit vanbinnen’ en ‘Hun geluk is ook mijn geluk’?