21 oktober 2007

wanneer ben je succesvol als leider?

Wat bepaalt of jij als leidinggevende succesvol bent? De grootte van jouw inkomen, de resultaten van jouw afdeling of bedrijf, het aantal werknemers dat onder jou werkt, … of nog iets anders?


Zoals trouwe lezers weten, ben ik geneigd meer naar de menselijke kant van het verhaal te kijken, denk o.a. maar aan deze en deze posts. En daarom was ik heel blij toen iemand me vorige week de volgende, heel relevante definitie van leiderschap vertelde:

De graad van succes van een leidinggevende is recht evenredig met de graad van vertrouwen die hij krijgt van zijn medewerkers.


Is dat niet mooi gezegd? Zonder de andere aspecten uit te sluiten zegt deze definitie dat het inter-menselijke aspect een enorm belangrijke sleutel is tot succes. Deze formulering zou trouwens uit het boek ‘Leiderschap ontraadseld’ van Manfred Kets De Vries komen, een boek dat bij deze op m’n verlanglijstje staat.

Vertrouw jij je baas of directe manager? En als je leidinggevend bent, wat doe jij om het vertrouwen tussen jou en je werknemers te versterken?

2 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Als iemand vertrouwen heeft in mijn potentiëel dan is dat wat mij betreft het krachtigste signaal om die persoon te vertrouwen. It takes trust to trust one.

In het boek "kun je een rups leren vliegen" staan wat mij betreft een aantal mooie waarheden over leiderschap. Ik heb er een visuele boekrecensie van gemaakt. Eigenlijk combineert die mooi met de vorige post van jou waarin je schrijft: "waardeer eerst jezelf".
It takes knowing oneself to know the other, zeg maar.
Boeiende materie!

Jef zei

Bedankt Marina! Ik had jouw visuele interpretatie van het boek al gevonden en vind hem zo goed dat ik er eerder al een blog-postje over voorbereid had. Ik zet het één dezer dagen live! :-)

Groetjes, Jef