04 oktober 2007

geraakt jouw todo-lijstje afgewerkt?


Kennen jullie het gevoel van een heleboel dingen te willen doen maar er niet toe te komen? Hebben jullie ook overal todo-lijstjes rondslingeren vol belangrijke taken die maar niet afgewerkt geraken?

Wel, dan kan je hier een heel aantal goeie tips vinden om effectiever je takenlijstjes af te werken. Wat echter niet in dit lijstje staat en voor mij persoonlijk wel goed werkt, is mezelf belonen na het afwerken van een minder leuke taak.


Om door saaie of onaangename maar wel belangrijke taken te raken, beloof ik mezelf achteraf iets leuks te mogen doen. Bijvoorbeeld een kwartiertje gitaar of piano spelen, even met de poezen dollen of even lekker in de zon in de tuin zitten. Of soms sta ik mezelf dan toe iets vanop m’n lijstje te doen wat minder belangrijk is maar wel heel leuk, zoals enkele nieuwe blogs verkennen of over nieuwe artikeltjes voor deze blog brainstormen. En als ik mezelf op het werk wil motiveren voor een saaie taak, beloof ik mezelf wel eens een reep chocola of een blikje frisdrank achteraf. Ik durf de chocola zelfs al voor m’n neus leggen als extra motivatie, hoewel ik het mezelf dan soms heel moeilijk maak om eraf te blijven tot die saaie taak afgewerkt is ;-)

Hoe kan jij jezelf motiveren voor iets minder leuks maar heel belangrijks?

4 opmerkingen:

Moosability zei

ik moet dat niet doen, daar heb ik mijn kersvers vrouwtje voor ;)

Evangeline zei

Hey Jef,

Wist je dat er ook ‘stop doing’-lijstjes bestaan? Vandaag net gelezen!
Het idee staat in Jim Collins’ boek 'Good to Great'. “De mensen die een Good to Great-bedrijf opbouwen, maken net zoveel ’stop doing’-lijstjes als ‘to do’-lijstjes,” schrijft Collins ergens. Een simpel en goed idee. Actief een lijst bijhouden van dingen waar je mee moet stoppen omdat ze je niet verder helpen in je werk of ‘het leven in het algemeen’.
Het is niet makkelijk om actief in je hoofd of je agenda te speuren naar items voor je stoplijstje. Dat is nieuw. Maar het werkt. Het geeft je meer tijd voor dingen die wél bijdragen aan je doelen én het maakt je hoofd zóveel lichter.... Probeer het maar eens!

Anoniem zei

hey Jef,
interessante vraag...
'k Had er eigenlijk nog niet bij stil gestaan, tot ik uw blog las.
Misschien is dat omdat, uit de suggesties van het artikel, ik mij het best terugvinden in de 'just start'-attitude :
Veters vast en lopen!
Toegegeven : nadien kan ik dan wel genieten van 'het afgewerkte product'.

grtz,
Tony

Jan zei

Hoi Jef,
Dat is een moeilijke vraag!

Kuisen is voor mij de hel. Maar ik beloon mezelf wel met een proper huis. Ik zie meestal wel het "waarom" van minder leuke taken en dat geeft me de nodige voldoening.
Ik probeer ook altijd de dingen te doen op het moment dat ik er wel zin in heb. Het resultaat is soms wel dat ik dingen uitstel, maar daar maak ik me niet druk in.

Misschien moet ik wel eens kijken naar het lijstje van Collins. Een stop-doing lijstje lijkt me heel erg leuk.
Misschien is een kuisvrouw dan wel de oplossing ;-)

Nooit meer kuisen, heerlijk!