11 mei 2007

hoe goed is jouw rapport?

Hoe goed is jouw rapport? En dan bedoel ik niet jouw schoolresultaten of het verslag dat je voor je baas moet schrijven. Binnen NLP en andere vormen van werken met mensen (zoals hypnose) gebruikt men het woord rapport namelijk om de kwaliteit van het contact met de andere aan te duiden.

Een goed rapport met iemand hebben, wil dan zeggen dat je erin slaagt om een communicatie met die ander op te bouwen waarin wederzijds respect en vertrouwen heerst. Een communicatie waarin de ander zich begrepen voelt zonder beoordeeld te worden. Je zou rapport dus kunnen beschouwen als de fundamenten van je communicatie.

Om zoveel mogelijk uit je communicatie te kunnen halen, is het voor iedereen en in alle contexten belangrijk om over de vaardigheid te beschikken om een goed rapport op te bouwen. En dan blijft het gelijk of het nu gaat over een babbel met de buurvrouw, een discussie met een collega, een sollicitatiegesprek of een onderhandeling met een nieuwe klant.

Omdat iedereen kan leren om een beter contact met mensen op te bouwen, wil ik daar graag een reeks artikeltjes over schrijven op deze blog. En het daarin samen met jullie hebben over de houding en vaardigheden die het rapport versterken en over de elementen die het contact met de ander beïnvloeden. Ik ga dit onderwerp opsplitsen in kleinere posts waarin ik telkens één aspect behandel. Zo zal je elke keer iets nieuws kunnen meenemen in je dagdagelijkse communicatie en zal je eigen rapport stap voor stap verbeteren!

Ik reken op jullie kritische reacties en vragen om deze reeks zo boeiend mogelijk te maken, dus voel je vrij om al je gedachten over rapport te delen als reactie op deze blog of via email. Alvast bedankt!

En voor ik deze eerste post over rapport afsluit, wil ik jullie nog vragen: Hoe goed is jouw rapport?

Let de komende dagen eens op het contact dat je hebt met de mensen rondom je. Hoe is dat? Met wie, waar of wanneer lijk je een beter of makkelijker contact te hebben? Waar ligt dat volgens jou aan?

1 opmerking:

Marina Noordegraaf .... zei

bij mij loopt het contact met de ander goed als ik erin slaag
- de mens achter de vooroordelen te zien
- in het hier en nu te zijn
- te reageren op wat is
- me te realiseren dat een emotionele reactie waarschijnlijk meer zegt over mij dan over de ander

ben benieuwd naar je posts!