16 mei 2007

alvast nadenken of eerst luisteren?

Kennen jullie dat gevoel, dat iemand niet naar je luistert terwijl je iets vraagt of vertelt?

Ik was onlangs op een conferentie en stapte tijdens de pauze op één van de sprekers af om even met hem te babbelen over het onderwerp van zijn voordracht. En hoewel hij veel kennis van zaken had en ik echt geïnteresseerd was in het onderwerp, heb ik ons gesprek al na enkele minuten afgerond en ben ik een theetje gaan drinken. Zonder dat ik te weten kwam wat ik hem wilde vragen. En dat kwam enkel en alleen door het feit dat die persoon helemaal niet luisterde als ik hem een vraag stelde.

Ik kon heel duidelijk aan zijn lichaamshouding en gezichtsuitdrukking zien dat hij, terwijl ik mijn vraag aan het stellen was, al heel druk bezig was te bedenken wat hij mij vervolgens zou vertellen. Hij was alleen maar met zichzelf en z’n gedachten bezig en nam niet de tijd om mij en mijn vraag even wat aandacht te geven. Daardoor begreep hij maar half wat ik precies vroeg, was zijn antwoord navenant en had ik helemaal niet het gevoel begrepen te worden. En bolde ik het a
f…

Om een goede communicatie op te bouwen, is het essentieel dat je kan luisteren. Dat je met je volledige, bewuste aandacht bij de andere persoon kan zijn, zonder met jezelf of je eigen interne (denk)processen bezig te zijn. Zo zal je zelf alles goed gehoord en gezien hebben en geef je de ander ook het gevoel dat je echt naar hem of haar luistert.

Het is ook heel belangrijk om soms je aandacht naar jezelf te richten, om even na te denken of te voelen hoe je reageert op iets bepaald. En dan is het kwestie van dat even aan te geven aan degene met wie je praat. Blijf eerst en vooral met je aandacht bij de andere tot die zijn vraag gesteld heeft of zijn zegje gedaan heeft. En geef dan aan dat je even tijd nodig hebt om zelf na te denken, door bijvoorbeeld te zeggen: “mmm, interessant, daar moet ik eens even over nadenken.” Neem dan rustig enkele seconden de tijd om (met je aandacht naar jezelf gericht) na te denken en daarna pas te antwoorden.

Veel mensen zijn bang om niet direct het goeie antwoord klaar te hebben of om stiltes te laten vallen. Maar door je aandacht bij de andere te houden en aan te geven als je even enkele seconden zelf moet nadenken, creëer je een veel beter contact met de ander en zal er veel meer vertrouwen in je communicatie zitten!

Je aandacht op de ander richten is iets heel makkelijks waar je al snel resultaat mee bereikt. Speel hier voor jezelf eens mee de volgende dagen, en laat me weten of het voor jou een verschil maakt!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Jef..
Heb via Mimosa.tk je blog ontdekt en kijk regelmatig.. Interessant allemaal.. Bij dit bericht voor het eerst de drang om te reageren, want het komt me heel bekent voor, schrik om niet meteen het goede antwoord te hebben.. Dus bedankt voor deze tip en ik ga het zeker eens testen..:)
groetjes Vera

Jef zei

Hey Vera, leuk dat je ook deze blog leest! Blij dat je er iets aan hebt en dat je't eens gaat proberen! Laat maar weten of het lukt.

liefs, Jef

Anoniem zei

Hey Jef,
Als coach vooral iemand die luistert. Ik betrap mezelf op een slecht gevoel als ik bijvoorbeeld door tijdsdruk een minder goed luisteraar ben.
Greetz,
Jackie
http://yourcoach.express.be

Moosability zei

Misschien dacht die spreker wel :
lap, weer zo ene met nen blog over N.L.P.

groetjes ;-)

Anoniem zei

Misschien moet je aan je openingszinnen werken ;)

grtz!

Jef zei

@Frank & Kwadratoni: bedankt voor de bemoedigende woorden, mannen! :-p

Anoniem zei

Goh, net nu ik het eens wou testen deed de situatie zich nog steeds niet echt voor.. :( Dus resultaten heb ik nog niet... Toch bedankt voor de tip en óoit zal ik er nog wel wat aan hebben..:D
liefs Vera