hoe goed ken jij jezelf?
Op zich zijn dit al twee heel interessante vragen om eens voor jezelf over na te denken. Als je ze combineert en in een grafiekje stopt, wordt het nog interessanter en krijg je het zogenaamde Johari model. Dit model werd ontwikkeld door Joseph Luft en Harry Ingham (vandaar de naam Johari) en het geeft weer hoe iemand zichzelf ziet in relatie tot anderen.
Zoals je op de bovenstaande figuur ziet, wordt op een Johari schema grafisch voorgesteld hoeveel je van jezelf kent en hoeveel anderen van jou weten. Daardoor ontstaan vier gebieden (groen, oranje, paars en bruin in mijn voorbeeld) die ons veel over onszelf vertellen.
Zo zie je in deze grafiek bijvoorbeeld iemand voorgesteld die zichzelf helemaal niet goed kent maar wel heel open is naar anderen toe. Daardoor kennen andere mensen hem of haar vaak beter dan hij of zij zichzelf kent. Het ‘blinde’ gebied is het grootst.
Je kan je blinde gebied verkleinen door feedback over jezelf te vragen aan de mensen rondom jou (vrienden, collega’s, …). Het klinkt misschien een beetje raar om feedback over jezelf te vragen aan anderen, maar ik ken iemand die zich daar niets van aantrok en deze oefening voor zichzelf uitvoerde. Ze vroeg aan een aantal mensen hoe zij op hen overkwam en leerde heel veel over zichzelf uit de reacties.
De laatste extreme vorm van deze grafiek geeft een persoon weer die zichzelf helemaal niet goed kent en die daarenboven bijna niets van zichzelf blootgeeft aan andere mensen. Deze persoon heeft een groot ‘onbekend’ gebied en mist een stuk zelfkennis en openheid.
Bepaalde communicatie-experts zijn van mening dat je zelf je onbekende zone niet kan verkleinen. Ik ben echter overtuigd van het tegendeel!
Door jezelf te observeren en je bewust te worden van wat je doet, zegt en denkt zet je de eerste stappen in het verkleinen van je ‘onbekende’ gebied. Daarna kan je jezelf afvragen waarom je bepaalde dingen deed of zei. Of waarom je bepaalde dingen denkt of tegen jezelf zegt.
Probeer het maar eens! Denk eens aan de laatste keer dat je ruzie had met iemand. Wat deed en zei je juist? En vooral, wat zei je tegen jezelf in je hoofd? Waarom was de situatie zo belangrijk voor jou dat je boos werd of je zorgen maakte? Waar was je bang voor? Of denk eens aan een recente, heel leuke situatie. Waarom was dat zo leuk? Omwille van het gezelschap of omwille van wat je deed? Vond je het bijvoorbeeld fijn datje de ander kon helpen of voelde je jezelf graag gezien door de ander? Wat maakte dat dat zo’n prettige ervaring was?
Voila, nu is het aan jou! Ik daag je uit om een groep mensen te kiezen waarmee je vaak omgaat (je gezin, vrienden, collega’s, …) en op deze manier eens uit te zetten hoeveel zij van jou kennen en hoe goed jij jezelf kent. Veel plezier!
PS: Bedankt aan iedereen die de enquete invulde! Voor degenen die dat nog niet deden maar wel nog van plan zijn, jullie hebben nog twee dagen... zaterdag verwerk ik de resultaten.
2 opmerkingen:
Toch het nog even erger maken met een verwijzing naar Daniel Dennetts 'Evolutie van de vrije wil' p.277
Luc
Hoe kan iemand intenties in de geest van iemand anders schrijven? Hebben we niet 'vertrouwelijk toegang' tot onze eigen beslissingen en keuzes? Nee, niet echt. Een van de belangrijke thema's in Wegners werk is via een aantal routes aan te tonen dat onze kennis van de relatie tussen onze gedachten en onze handelingen (en tussen gedachten en andere gedachten) slechts het 'privilege' van gewone vertrouwelijkheid bezit. Als ik beter weet dan jij wat ik van plan ben, dan is dat alleen maar omdat ik meer tijd met mezelf doorbreng dan jij. Maar indien jij stiekem redenen voor verkeerde opvattingen in mijn bewustzijnsstroom brengt, kun jij mij laten denken dat ik 'vrije' beslissingen neem terwijl jij het bent die mijn handelingen contro¬leert. De basistechniek is al eeuwen bij tovenaars bekend: moderne tove¬naars noemen het nu 'psychologisch forceren', en het is opmerkelijk effectief in de juiste handen. Men geeft het slachtoffer een aantal redenen om te denken dat hij en alleen hij verantwoordelijk is voor een beslissing die jij hem wilt laten nemen, en hij gaat ervoor. Of je kunt hem in andere richting beduvelen, door hem te laten denken dat hij niet verantwoordelijk is voor iets dat hij in feite produceert - bijvoorbeeld een boodschap die door 'geesten' op een ouijaplankje wordt uitgespeld. (Noot van de vert.: letterplankje gebruikt in het spiritisme.)
Wegner heeft het principe van het ouijaplankje en de techniek van de to¬venaars aangepast tot een laboratorium opstelling en enkele opmerkelijke resultaten geboekt.
Een vrijwillige handeling is iets wat iemand kan doen wanneer hem daarom gevraagd wordt.
- Daniel Wegner, The Illusion of Conscious Will
De assen die je in je figuur gebruikt zijn onlogisch gelabeld. De woorden "alles" en "niets" moeten op zowel de horizontale als de verticale as omgedraaid worden. Dan hebben de worden in de 4 kwadranten een logische betekenis.
Een reactie posten