25 oktober 2007

hoe met succes blijven plakken?

Wat maakt dat een bepaalde boodschap goed overkomt of niet? Waarom blijven bepaalde ideeën wel hangen en andere niet?


Volgens de auteurs van het boek 'Made to stick' heeft alles te maken met de volgende 6 factoren:
  • simpel - Vereenvoudig je formulering tot de essentie van je boodschap.
  • onverwacht - Verras mensen en wakker hun nieuwsgierigheid aan door bijvoorbeeld vragen te stellen.
  • concreet - Gebruik informele taal en zoek heel concrete, herkenbare voorbeelden.
  • betrouwbaar - Zorg dat je het vertrouwen wint van je publiek. Gebruik bijvoorbeeld sprekende statistieken of getuigenissen
  • emotie - Speel in op de gevoelens van je publiek. Want niet de woorden maar het gevoel dat die woorden opwekken blijft hangen.
  • verhaal - We leven ons snel in in een verhaal en leren veel uit metaforen.
Een truukje om deze 6 voorwaarden voor een effectieve boodschap te onthouden, is de Engelse woorden (zie afbeelding) onthouden. De eerste letters daarvan vormen namelijk het woord SUCCES.

Veel SUCCES ermee! ;-)

Geen opmerkingen: