02 februari 2007

de ervaring van de gebruiker

Gisteren volgde ik een seminarie over usability waarop een aantal sprekers hun zegje kwamen doen over het gebruiksgemak van software en hardware. Het ging de hele dag over zaken als ‘user centered design’, de ‘user experience’, het gevoel van gebruikers bij een product, het integreren van gebruikers in het analyse- en ontwikkelproces, in termen van gebruikers-activiteiten denken in plaats van functionaliteiten, enzovoort.

Wat ongeveer elke spreker aanhaalde, was het belang van het zo vroeg mogelijk betrekken van de eindgebruikers (de mensen die het product later effectief gaan gebruiken) bij een project. Voor je zelfs met de analyse van een nieuw project begint, zou je moeten weten voor wie je een product maakt en wat de wensen, verwachtingen, kennis en gewoontes van die mensen zijn. Op voorhand samenzitten met je gebruikers is een must als je een ‘user centered’ en dus makkelijk bruikbaar product wil maken.

Op zich was het gisteren een heel leerrijk seminarie met verschillende, professionele sprekers. Wat me echter verbaasde, was dat er in mijn ogen praktisch geen enkele spreker de theorie ook bij z’n eigen presentatie in praktijk bracht. Er was niemand die ons vooraf of zelfs aan het begin van de presentatie vroeg wie we waren, wat we verwachtten, hoe we de presentatie wilden ‘gebruiken’ etc… Geen van allen wist dus wie de ‘gebruikers’ van zijn product (de presentatie) waren. En dat voor usability-experten! ;-)

Ik besef heel goed dat het bij een presentatie voor 25 personen moeilijk is om een gebruikers-analyse te doen, maar ik zag toch nog meer mogelijkheden om ons als publiek ook echt te laten ‘voelen’ wat usability is, en niet alleen te laten luisteren naar de theorie. Hoewel ik veel bijleerde, viel de ‘user experience’ me dus in het algemeen wat tegen.

Behalve bij één spreker. Hoewel ook hij het publiek niet vooraf had leren kennen, stak hij qua interactiviteit, enthousiasme en originaliteit stukken boven de rest uit. Hij gebruikte voortdurend quizjes waarbij wij gekleurde papiertjes moesten omhoog steken om te antwoorden. Dat zorgde ervoor dat je bij de zaak bleef, zelf mee dacht in plaats van passief te luisteren en niet al vooruit ging bladeren in de handouts ofzo. Bij die spreker kreeg ik wél het gevoel dat de presentatie om ons, de gebruikers, draaide en niet om de spreker of de theorie. Echt knap gedaan!

Als samenvattende tips en reminders voor mezelf en voor jou in verband met presenteren:

  • breng zoveel mogelijk interactie in je presentatie
  • leef en handel naar de theorie die je verkondigt
  • vraag jezelf vooraf af wat je publiek wil ervaren



PS: Vul snel mijn enquete in als je dat nog niet deed, want ik vroeg me al eerder af wat jullie willen ervaren op deze blog...

Geen opmerkingen: