29 februari 2008

Wat kinderen ons leren

Nietzsche vertelde ons al dat er diep in elk van ons een kind verborgen zit. En heel vaak zit dat kind zo goed verstopt dat we een aantal heel belangrijke dingen vergeten. Belangrijke dingen, waar kinderen zoveel beter in zijn dan de meeste volwassenen. Zoals deze:
  • Een kind is blij. Kinderen zijn enthousiast en lachen vaak. Ze lachen ook gewoon zomaar, zonder reden. Waarom? Wel, waarom niet eigenlijk?
  • Een kind is bezig. Kinderen zijn altijd bezig met iets. Iets nieuws aan het leren, aan het spelen, ... En ze zijn zelden (en zeker nooit lang) bezig met dingen als nadenken of zich zorgen maken. Laat staan met de nadelen of risico's van iets te onderzoeken.
  • Een kind zet door. Of het nu leert rechtop staan of honger heeft, een kind zet door totdat hij z'n doel bereikt heeft. En als een kind iets nodig heeft... dan vraagt het dat gewoon. Simpel? Voor een kind wel...
  • Een kind vergeet snel. En dan bedoel ik dat een kind snel pijn of een tegenslag vergeet. Een huilbui is meestal zo weer voorbij en de oorzaak van die huilbui is dan ook meteen vergeten.
Wat kunnen we nog van het kind in onszelf leren?

inspiratie

26 februari 2008

Eckhart's notes

Gelezen en meer dan goedgekeurd: 'Eckhart's notes' van Eckhart Wintzen. Dit informeel en heel grappig geschreven managementboek legt uit hoe Eckhart Wintzen binnen het Nederlandse bedrijf BSO een heel specifieke organisatie gebruikte. In plaats van één groot, hiërarchisch bedrijf te vormen, zorgde Wintzen er namelijk voor dat er allemaal onafhankelijke cellen van maximum 50 personen ontstonden. Een totaal andere manier van werken, die heel succesvol bleek bij BSO.

Wat ik zo leuk en interessant vind aan deze manier van werken, is dat de mens centraal blijft staan. Omdat je in die kleine groepen samenwerkt, wordt je nooit een 'nummer' maar blijf je een mens van vlees en bloed. Een mens met zijn noden, problemen, amobities en talenten.


Toen ik het boek uit had, ontdekte ik dat Marina Noordgraaf ook een (ander) boek over dit type organisatie las en er een hele goeie, visuele presentatie van maakte. En dus verwijs ik jullie met plezier daarnaartoe door voor meer informatie.

16 februari 2008

10 inzichten voor gemotiveerde medewerkers

Een absolute must-read voor managers die willen weten hoe ze hun medewerkers kunnen motiveren. Avinash legt in deze blog-post namelijk heel mooi uit waarom zij zo graag bij Google werkt. En de redenen die ze daarvoor aanhaalt, zijn in mijn ogen universeel en dus naar elke werk-context te vertalen.

Het kan en hoeft natuurlijk niet altijd zo groots opgezet te zijn als bij Google. Hoe zou jij Avinash's tips vertalen naar jouw situatie? Hoe zou jij op een makkelijke manier in jouw bedrijf voor meer gemotiveerde medewerkers kunnen zorgen?

14 februari 2008

wat snowboarden ons kan leren


Aan alle mooie liedjes komt een einde. Zo is ondertussen ook onze skivakantie weer voorbij gevlogen. En net zoals een mooi liedje nog een tijdje in je hoofd blijft hangen, zijn er ook weer een aantal dingen die ik onthoud uit deze vakantie:
  • Jezelf teveel beschermen levert niets op. Om mezelf te beschermen, had ik tijdens het snowboarden altijd knie- en polsbeschermers aan en een helm op. Lekker veilig, zou je denken. En toch heeft die bescherming me deze vakantie minstens evenveel pijn als bescherming gebracht. Ik hield namelijk een licht gekneusde rib over aan een val waarbij ik op het harde metaal van mijn polsbeschermer terecht kwam.

    Nu pleit ik helemaal niet tegen een helm en andere fysieke bescherming, integendeel. Dit voorval herinnert me echter wel aan het feit dat je jezelf moet durven blootgeven om vooruit te raken in het leven. Door wat harder te durven gaan op m’n snowboard, leerde ik bijvoorbeeld betere bochten maken. Je moet ‘durven’ om iets te bereiken. Durven springen, durven proberen, durven vragen. Wie niet waagt, niet wint!
  • Alle mensen rondom jou zijn een spiegel. Een spiegel waaruit je veel over jezelf kan leren als je erin durft te kijken. Van de arrogante skiër bij het aanschuiven aan de lift tot de vrienden waar je dag en nacht mee optrekt... allemaal kunnen ze je iets leren. Vooral tijdens de momenten waarop je je stoort aan anderen. Want je reactie zegt altijd meer over jezelf dan over die anderen.
  • Falen is feedback. Ik leerde tijdens het snowboarden weer het meeste uit de momenten dat ik m’n evenwicht verloor en op m’n buik of rug verder naar beneden gleed. Soms was dat vallen grappig en soms pijnlijk, maar elke keer had ik de kans om er iets uit te leren en het de volgende keer beter te doen.
  • Zoek een voorbeeld. Zoek iemand die je bewondert en die je als voorbeeld kan nemen. Omdat ik de enige snowboarder in onze groep was, koos ik regelmatig een onbekende snowboarder die vlot de piste af ging. En die probeerde ik dan even te volgen en na te doen om mijn eigen techniek te verbeteren. Hierbij is het belangrijk om niet zomaar iemand klakkeloos te kopiëren, maar om te experimenteren en daarna bewust bepaalde zaken al dan niet over te nemen. Neem alleen zaken over van je voorbeeld als ze bij jou passen en je versterken.
  • De kracht van de gedachte. Ongelooflijk, hoe bepalend onze gedachten zijn voor ons gedrag. Op momenten dat ik mezelf minder goed voelde en begon na te denken over hoe ik zou kunnen vallen, stond ik minder soepel op m’n snowboard en viel ik vaak ook effectief. En wanneer ik me op voorhand voorstelde hoe een bepaalde bocht of sprong in het ideale geval zou verlopen, lukte het bijna altijd om die bocht of sprong goed te nemen. Ons verbeeldingsvermogen is één van de krachtigste sleutels tot succes!

Welke lessen zou jij hier nog aan toe kunnen voegen?